Már a háborút megelőzően megfogalmazódott egy nagyszabású balatoni vitorlásverseny rendezésének gondolata, de az elképzelés csak a harmincas évek elején valósulhatott meg. A verseny szorgalmazói Grofcsik János, valamint dr. Tuss Miklós és dr. Antal Miklós, a Hungária Yacht Club prominensei.
Céljuk az volt, hogy a verseny „nemcsak a hajók tökéletességét, a konstruktőrök munkáját, hanem a vitorlázók rátermettségét, kitartását, navigációs tudományát is erős próbára tegye”.
A szervezők főleg a ’20-as években rendezett Forgách Balázs vándordíj tapasztalataiból merítettek. (Ezt a versenyt főleg a Balatonföldvár–Keszthely–Balatonföldvár, Balatonföldvár–Kenese, Kenese–Balatonfüred távokon, általában a felsorolt résztávokon naponként futották. A verseny így 3–4 napig tartott.) A Hungária Yacht Club vezetői viszont egy megállás nélküli versenyt szerettek volna, amelynek végén a leggyorsabb hajó nyer. Egy olyat, amilyen még nem volt a Balaton történetében. „Egy 140-160 km-es navigációs verseny – a partok érintése nélkül – nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván. Éppen ezekért a hajós erényekért óhajt a Hungária Yacht Club egy versenyt kiírni, melynek első díja a Balaton kék szalagja volna.”Az első Kékszalag kiírásához képest ugyan többször változtak a szabályok az elmúlt bő hetven évben, de az alapgondolat – többé-kevésbé – végigkíséri a verseny történetét. A védnökök, mind a sport, mind a politikai élet tekintetében jól csengő nevek voltak abban a korban. Az összes nagyobb vitorlás klub a nevét és támogatását adta a Kékszalaghoz.A magyar vitorlás szövetség elnöksége 2001 október 30-án döntött arról, hogy a kékszalag versenyeket minden évben megrendezik. A páratlan években sorra kerülő versenyeket a "hagyományos" jelzővel illetik, ezeken szigorúbbak az osztályokra vonatkozó szabályok, míg a páros években a "nyílt kékszalagra" kerül sor, ahol gyakorlatilag az egyetlen korlátozás, hogy egytestűek indulhatnak. 2010-től ezt a korlátot is feloldja a magyar vitorlás szövetség egy, 2006-ban elfogadott határozata. A szakértők döntő többségének véleménye szerint az új fehérszalag versenyek (magyar vitorlás szövetség rendezett három, teljes távú tókerülő versenyt, a szokásossal ellentétes irányba vitorlázva, fehérszalag néven.1996, 1998, 2000) semmivel sem kisebb értékűek, mint a kékszalag regatták. Természetesen a 2002-től megrendezésre került nyílt kékszalagok is ide tartoznak.
A legsikeresebb kékszalag nyertes hajó
A legsikeresebb hajó a Kékszalag történelmében a Tramontána, amely 1940 és 1989 között hét alkalommal diadalmaskodott. Érdemes megemlíteni azt is, hogy a Tramontána kormányosa nő volt, Kultsár Istvánné (született Gordon Evelyn), aki ráadásul a következő alkalommal, 1942-ben is megnyerte a versenyt. A hajók rangsorában a Tramontánát már nem lehet megelőzni, hiszen a második helyen a Nemere II áll öt győzelemmel. Győzelmi sorrend a Kékszalagon
A legtöbb első helyet elért hajóosztály a 8R Yacht a Tramontána hét diadalával. Ebben a rangsorban a második helyen áll a 30-as cirkáló hajóosztály hat győzelemmel. A dolog érdekessége, hogy egy hajónak sem sikerült az ismétlés, mind a hat győzelmet más-más vitorlás érte el. A kapitányok közül sem sikerült senkinek ez a bravúr. Ha a dobogós helyezéseket is figyelembe vesszük, akkor a 30-as cirkálók nagy fölénye figyelhető meg. Huszonkétszer nyerték el az első három hely valamelyikét.
A kékszalag győztesei:
1. 1934 Rabonbán Ugron Gábor 2. 1936 Kincsem III. Kováts Béla 3. 1938 Kincsem IV. Kováts Béla 4. 1940 Tramontana Kultsár Istvánné, sz: Gordon Evelyn 5. 1942 Tramontana Kultsár Istvánné, sz: Gordon Evelyn 6. 1947 Hungária Tóth Kálmán 7. 1949 Vészmadár Mihálkovics János 8. 1951 Nemere II. Németh István 9. 1953 Nemere II. Németh István 10. 1955 Nemere II. Németh István 11. 1957 Nemere II. Schmalcz József 12. 1959 Addió Horváth Boldizsár 13. 1961 Kékmadár Farkas László 14. 1963 Tramontana Vályi Pál 15. 1965 Olimpia III. Tolnay László 16. 1967 Trinidad Debrôczy Tibor 17. 1969 Rabonbán Berta Lajos 18. 1971 Tramontana Bucsy Balázs 19. 1973 Blott X Gosztonyi András 20. 1975 Blott X Telegdy István 21. 1977 Tramontana Lovas József 22. 1979 Tramontana Lovas József 23. 1981 Hárpia Izsák Szabolcs 24. 1983 Simi Zdenka Richter 25. 1985 Simsalabin Eindl Steeg 26. 1987 Simi 27. 1989 Tramontana Gömöry Pál 28. 1991 Nemere II. Balogh György 29. 1993 Manual Tuss Miklós 30. 1995 Manual Tuss Miklós 31. 1997 Liberté Christoph Wieser 32. 1999 Yuppie Detre Szabolcs 33. 2001 Pleasure Litkey Farkas 34. 2002 Gardazurra Litkey Farkas 35. 2003 Lisa Litkey Farkas 36. 2004 Gardazurra Litkey Farkas 37. 2005 Lisa Litkey Farkas 38. 2006 Clan Des Team Litkey Farkas 39. 2007 Lisa Litkey Farkas 40. 2008 Brokernet Litkey Farkas
A Kékszalag rekordja
A legemlékezetesebb év talán az 1955-ös a Kékszalag történetében, ugyanis ebben a sokat emlegetett esztendőben kerülte meg Németh István 10 óra 40 perc alatt a Balatont a Nemere II-vel. A rekordot a mai napig nem döntötte meg senki. A 75 lábas cirkáló ezt megelőzően két alkalommal is nyert, és a rákövetkező versenyen is elsőként ért célba, igaz, 1957-ben már nem Németh István kormányozta, hanem Schmalcz József. A legeredményesebb kormányos a Kékszalag történetében
A Kékszalag legeredményesebb kapitánya Litkey Farkas, aki 2001 óta megszakítás nélkül elsőként futott be a balatonfüredi célba, sorrendben a következő hajókon: Pleasure, Gardazzurra, Lisa, Gardazzurra, Lisa és a Clan Des Team 2006-ban. Litkey 2003-ban ugyan 9 óra 25 perc alatt körbeért a Lisával, ez azonban a Balaton alacsony vízállása - ebből adódóan a beljebb hozott bóják és a valamivel rövidebb útvonal - miatt nem számíthatott új rekordnak. Az elmaradt Kékszalagok
A tengeri bajnokságok mintájára rendezett Kékszalagot nem minden évben tartották meg, 1934 után csak a páros években indulhattak a versenyzők. A háborús évek kimaradtak a verseny históriájából, valamint a kommunizmus beköszöntekor is kiesett 1946, így a háború után csak 1947-ben folytatódhatott a verseny. Ezután a páratlan években rendezték meg egészen 2001-ig, ezt követően pedig már minden évben megtaláljuk a balatoni vitorlásversenyek naptárában a Kékszalagot.