A jelenlegi Magyarország egyetlen világítótornya a Petőfi híd (Horthy Miklós híd) budai hídfőjénél állna, ha 1945 után a híddal együtt újáépítették volna. A budapesti világítótorony a cs. és kir- haditengerészet hősi halottainak emléket állító szoborcsoport részeként épült 1937-ben.
Nagyitáshoz kattinson a képre! A világítótorony eredetije a fiumei kikötőben állt, talapzatát a Novara cirkálóról mintázták, melyen egy 7 méter magas kétalakos bronz szoborpár kapott helyet, egy kürtös, akinek a támadás géniusza éppen az ellenséget mutatja. A hídról nyíló helyiségben haditengerészet-történeti emlékszobát rendeztek be. 1945. január 14-én a visszavonuló németek felrobbantották a hidat, az emlékmű maradványait végül 1952-ben tüntették el. Élt 8 évet.
A Szentgyörgyi István szobrász és Miskolczi László építész által tervezett emlékmű fő motívuma a fiumei világítótorony vasból öntött mása volt, az obeliszk talapzatát az SMS Novaráról, Horthy Miklós zászlóshajójáról mintázták. A Novara stilizált hajóorra a Duna folyásirányával szemben helyezkedett el, a világítótornyon kívül egy kétalakos, hét méter magas bronz szoborcsoport állt rajta. A szobor egy ellenséget kutató matrózt ábrázol, akit éppen a "támadás Géniusza" vezet. Az emlékműben egy kis múzeum is helyet kapott, amely a Császári és Királyi Haditengerészet történetét mutatta be. A 30 méter magas, vasból készült emlékmű a fiumei világítótorony kicsinyített mása volt. A hajóorron 7 méteres bronz szoborcsoport állt: a Támadás géniusza egy matróznak mutatja az ellenséget. Az emlékmű felirata: A cs. és kir. haditengerészet és magyar hősi halottai emlékének.
A emlékművet 1937-ben avatták fel, az ünnepségen megjelent a magyar katonai és politikai elit egésze - köztük Horthy Miklós kormányzó is, akit a megnyitó beszédet tartó altengernagy külön köszöntött. Norwalli Konek megjegyezte, "különleges büszkeség is hevíti az összegyűltek keblét", mivel az avatóünnepségen részt vett Magyarország államfője és "az ország első katonája is", aki "szilárdan és célbiztosan tartja erős kezében a kormánykereket, amellyel szegény, megcsonkított hazánk hajóját máris átkormányozta sok viszontagságon és veszélyen körösztül, szebb, jobb és nagyobb magyar jövő felé".
A haditengerész-emlékmű a II. világháború idején súlyosan megsérült, amikor a szovjetek elől menekülő német csapatok felrobbantották a hidat. A háború után nagy tempóban indult el a főváros újjáépítése. A lakóházak, közüzemek és gyárak rendbetételével párhuzamosan előnyt élveztek a Vörös Hadsereg győzelmét hirdető és más, a kommunista propagandába illeszthető emlékművek, így az akkori kormányzat nem erőltette egyetlen előző rendszerhez köthető szobor újjáépítését sem. A híd 1952-ben épült újjá, a szobor darabjait még egy ideig őrizték, a világítótorony maradványait pedig elbontották.